Angajații SC Salubriserv SA Tîrgu-Mureș au oprit munca pentru a doua oară în acest an. Oamenii sunt nemulțumiți de nivelul salariului, de condițiile de muncă, dar și faptul că angajatorul ar avea restanțe la plata contribuțiilor sociale. Asta în condițiile în care începutul de an sau finalul anului trecut au adus creșteri ale tarifelor practicate către toți clienții din județul Mureș, ultima majorare de tarif fiind operată, în urma votului Consiliului Local, la Tîrgu-Mureș, localitatea în care agenții economici plătesc cea mai mare taxă de salubritate din județ, deși gunoiul merge la același depozit.
Timp de câteva ore, curtea SC Salubriserv SA Tîrgu-Mureș a fost astăzi blocată de circa 100 de angajați pe care îi nemulțumește decizia conducerii companiei de a le tăia tichetele de masă și a le reduce salariile cu aproape o treime. „Ne-au tăiat 28 la sută din salarii, e a treia lună de când au promis că ne dau bonurile de masă în data de 10 martie, nu ni le-au dat”, spuneau oamenii revoltați care au cerut administratorului firmei să vină să le spună dacă e adevărat și de ce contribuțiile sociale le sunt reținute și nu sunt plătite mai departe. Mai mult oamenii susțin că le-au fost tăiate sporurile de vechime și cele de toxicitate, iar salariile lor sunt sub 2000 de lei. Totodată oamenii de care depinde până la urmă curățenia municipiului Tîrgu-Mureș dar și a altor localități care au contract cu SC Salubriserv SA se plâng și de condițiile de muncă și de lipsa echipamentelor care să le protejeze hainele cu care vin îmbrăcați de acasă.
Ca și în cazul situației de criză de acum aproape două săptămâni când tîrgumureșenii au văzut cum gunoiul nu este ridicat trei zile la rând, sau la fel ca pe 28 februarie când la firmă a avut loc un alt protest spontan, nici de această dată administratorul judiciar al SC Salubriserv SA nu a oferit vreo explicație publică în legătură cu situația în care se află compania intrată în insolvență încă din 2015. Cert este însă că, potrivit surselor noastre, în condițiile în care deocamdată CJ Mureș nu a licitat toate zonele din județ pentru rezolvarea definitivă a problemelor legate de salubrizarea județului, SC Salubriserv SA a cerut și a obținut majorarea tarifelor practicate în toate unitățile administrativ-teritoriale unde operează încă. Ultimul caz este cel al municipiului Tîrgu-Mureș unde majorările au fost aprobate de CL Tîrgu-Mureș în ședința din 28 februarie. Consilierii POL au votat împotrivă. „În toată lumea firmele de salubrizare sunt profitabile. Doar la noi, unde mai are și monopol, firma de salubritate intră în insolvență. Nu sunt de acord cu majorarea tarifelor, în condițiile în care în câteva luni vom avea alt operator”, și-a explicat votul împotrivă consilierul POL Pápai László Zsolt, care atrage totodată atenția că agenții economici din Tîrgu-Mureș sunt obligați să plătească tarifele cele mai mari din județ pentru preluarea deșeurilor în condițiile în care toate deșeurile din Mureș ajung în același depozit, respectiv cel de la Sânpaul. Precizăm că din luna martie, tîrgumureșenii din asociațiile de proprietari, cât și cei din locuințe individuale plătesc 6,91 lei/persoană/lună taxă de salubrizare, în timp ce agenții economici plătesc 101,29 lei/mc de deșeuri. În ședința din 28 februarie, aleșii locali au aprobat însă și plata din bugetul municipalității a unor tarife de salubrizare dintre care am menționa tariful de 33,92 lei pentru fiecare oră de așteptare în cazul autospecialei cu lamă și RNSP pentru trotuare, pe care nu știe nimeni să o fi văzut acționând pe vreun trotuar din oraș sau tariful de așteptare de 61,06 lei pe oră pentru încărcătorul frontal cu care ar fi trebuit încărcată pentru transport în afara orașului zăpada din centru și din cartiere.
UPDATE: În cursul după-amiezii, publicația online PUNCTUL a publicat o declarație a administratorului judiciar al Salubriserv SA, Dan Ciubucă. Potrivit publicației citate, Ciubucă ar fi spus că protestatarii ar fi fost „montați” de cineva să se adune în curtea societății. Și asta deaoarece, spune el, salariul net nu li s-ar fi redus, iar tichetele de masă li se dau până la sfârșitul lunii, ca în fiecare lună. În ceea ce privește restul revendicărilor, administratorul judiciar spune că acestea reprezintă aspecte pe care angajații nu au de unde să le cunoască „pentru că nu e problema lor”. Mai mult, administratorul judiciar este de părere că salariații ar fi trebuit să vină cu revendicările scrise pe hârtie, să le discute cu conducerea societății și abia apoi să protesteze.