Analiza specialiștilor CJ Mureș pe proiectul Bugetului de Venituri și Cheltuieli al RA Aeroportul „Transilvania-Tîrgu-Mureș” scoate la iveală câteva aspecte care ridică semne de întrebare asupra managementului Regiei. Pe lângă faptul că, pentru acest an și pentru anul viitor estimează că numărul pasagerilor nu va depăși 200.000, conducerea Aeroportului a subdimensionat Bugetul de Venituri pentru a cere un ajutor de stat mai mare de la Consiliul Județean Mureș pentru cheltuielile de exploatare. Hotărârea privind adoptarea Bugetului Aeroportului și de acordare a ajutorului de stat va fi dezbătută mâine de consilierii județeni, iar valoarea ajutorului de stat pe care aceștia îl vor aproba va reprezenta aproape jumătate din veniturile Aeroportului pentru acest an.
Documentele care însoțesc proiectul de Hotărâre a CJ Mureș prin care se aprobă ajutorul de stat de exploatare și a bugetul de venituri şi cheltuieli al R.A „ Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș” pe anul 2019 relevă faptul că în următorii doi ani conducerea Aeroportului nu speră într-o creștere importantă a numărului de pasageri care fă beneficieze de pe urma investițiilor realizate recent la Vidrasău. „Prognoza de trafic pentru anii 2019 și 2020 se situează în continuare sub pragul de 200.000 pasageri. Astfel, conform estimărilor prezentate în Anexa 1 la Planul de afaceri actualizat, traficul pe anul 2019 va fi de aproximativ 153.034 pasageri iar în anul 2020 de aproximativ 183.641 pasageri. Anul 2019 a fost estimat pornindu-se de la realizările anului 2018(semestrul 2) extrapolate la nivelul unui an întreg și acordându-se o creștere de 20%.(63.764 pax.x2x1,2=153.034) iar în anul 2020 s-a acordat o creștere cu 20% față de anul 2020.(153.034 pasageri/an x1,2=183.641 pax/an)”, se arată Raportul de Specialitate la proiectul de hotărâre semnat de directorul executiv din CJ Mureș Alin Mărginean. Același document subliniază că pornind de la aceste cifre, conducerea Aeroportului a fundamentat un deficit de exploatare de 5.500 mii lei pentru anul 2019 și 4.500 mii lei pentru anul 2020, bazându-și pe aceste cifre cererea pentru obținerea unui ajutor de stat din bugetul CJ Mureș. Specialiștii CJ Mureș au sesizat însă că la elaborarea Bugetului reprezentanții Aeroportului au redus mult sumele la capitotul venituri, pentru a crește astfel ajutorul de stat solicitat. „În Planul de afaceri actualizat pentru anii 2019 și 2020 Regia a fundamentat un deficit de exploatare de 5500 mii lei pentru anul 2019 și 4500 mii lei pentru anul 2020 . Din analizele efectuate la Consiliul Județean Mureș s-a constatat că veniturile proprii estimate au fost subdimensionate, astfel încât există rezerve de creștere a acestora și de reducere a ajutorului. În urma negocierilor purtate, valoarea minimă a ajutorului de exploatare propusă este de 4.800 mii lei, sumă propusă și în Bugetul de venituri și cheltuieli al Regiei”, se subliniază în documentul semnat de directorul executiv al CJ Mureș, document în care se mai precizează că, „în absența ajutorului de exploatare, la acest moment nu se pot acoperi decât aproximativ 44% din costurile de operare ale Aeroportului. Noile tarife aeroportuare au fost aprobate în anul 2018 cu aplicabilitate din februarie 2019, astfel încât deocamdată, nu se poate vorbi de o nouă creștere a acestora. Astfel, ajutorul de exploatare are efect stimulativ, menținând tarifele la un nivel accesibil, ceea ce conduce în timp la o creștere a traficului”.
Subliniem că, așa după cum se arată în Expunerea de Motive semnată de președintele CJ Mureș Peter Ferenc, în contextul adoptării la nivel național a unei scheme de ajutor de stat de exploatare pentru aeroporturile regionale din România cu un trafic de maximum 200.000 de pasageri pe an (Ordin nr.1259/05.03.2019 al Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice), R.A “Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș”, regie aflată în subordinea Consiliului Județean Mureș, solicită autorității publice județene acordarea unui ajutor de stat de exploatare pentru acoperirea deficitului/pierderii din exploatare pe care o înregistrează. În acest sens, Regia a depus un Plan de Afaceri din care, pe baza prognozei de trafic rezultă că, în anii 2019 și 2020 Aeroportul nu va atinge 200.000 pasageri, astfel încât va avea nevoie de ajutor public, ce poate fi acordat din bugetul județului, deoarece Județele ale căror consilii județene au în subordine aeroporturi, au calitatea de furnizor al ajutorului. În structura veniturilor totale în sumă de 9950 mii lei, ajutorul de stat de exploatare din bugetul județului este de 4800 mii lei, ceea ce reprezintă aproape jumătate din venituri (48,2%),fără a lua în considerare activitatea de investiții.