Din cauza soluțiilor tehnice extrem de costisitoare, în special pentru zona de munte unde viteza de proiectare este de 120 km/h, autostrada A8 riscă să rămână doar un proiect pe hârtie!
Asociația Pro Infrastructura a postat astăzi pe pagina de facebook un punct de vedere după ce ieri, 05.02.2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos în sfârșit la licitație completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Potrivit sursei citate proiectantul va avea la dispoziție maxim 30 milioane lei și 14 luni pentru actualizarea SF și alte 4 de asistență tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentației de lucrări. Pe forumul Asociației găsiți caietul de sarcini, planșe și dezbateri: .
Din păcate nu este o veste bună, spun cei de la Asociația Pro Infrastructura potrivit cărora prețul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci față de doar 30 milioane acum pentru 210 km, astfel că există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul!
Mai mult, se arată în materialul citat, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluții tehnice extrem de costisitoare. În acest context, cei de la Asociația Pro Infrastructura cer măsuri concrete. „Cerem insistent optimizări de traseu și structuri, cât și implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate fiindcă e prea scumpă!”, se arată pe pagina oficială a Asociației unde este prezentat și un scurt istoric al proiectului.
„Istoria Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Iași este una halucinantă, populată cu prea mulți ageamii incompetenți cu ambiții prostești care fug de răspundere, toți perindați la conducerea CNAIR și MT. În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secțiuni ale autostrăzii (311 km), dar au fost făcute pe bani foarte, foarte puțini și pe repede-înainte. Rezultatul? Imposibilitatea de a fi folosite pentru licitația de lucrări. CNAIR a hotărât (corect) să le actualizeze, însă din trei licitații pornite în iunie 2014, doar una a fost finalizată: cea aferentă tronsonului Târgu Mureș-Ditrău, contractul fiind semnat cu Search Corporation în mai 2015. Numai că în 19.01.2018 CNAIR a reziliat contractul, deși nu era necesar sau oportun. Noi am fost singurii care am explicat, cu documente, prostia și nemernicia deciziei (vezi aici: ). Lupta este lungă și grea. Sectorul Pașcani-Iași este îngropat la Comisia de Prognoză, iar segmentele Târgu Neamț-Pașcani și Iași-Ungheni nu mai apar nici măcar în declarații!”, conchid reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.