Avionul prezidențial al lui nicolae ceaușescu va fi scos la licitație! Casa de licitații Artmark anunță că licitația va avea loc pe 27 mai! Astfel, toți cei care își doresc faimosul Rombac „Super One-Eleven” mai au la dispoziție o săptămână să facă rost de bani, iar prețul de pornire este unul accesibil multora: este mai mic decât cel al unui apartament cu o cameră la Târgu-Mureș!
Rombac „Super One-Eleven”, considerat o bijuterie a industriei aeronautice locale, prin lansarea căreia fostul dictator nicolae ceaușescu a dorit o încununare a independenței industriei românești, este scos la licitație pe 27 mai, pentru prețul de pornire de doar 25.000 de euro, anunță Casa de licitații Artmark, într-un comunicat în care că alături de modelul „Super One-Eleven” ce a aparținut lui cicolae ceaușescu este scos la licitație și avionul prezidențial „Negrești”, folosit pentru zborurile prezidențiale din timpul primului mandat al președintelui Ion Iliescu. Acest avion este ultimul Rombac 1-11 construit în România, efectuând primul zbor în 1989 și are prețul de pornire de 25.000 de euro, precizează sursa citată potrivit căreia, piesele scoase la licitație joi, 27 mai, ora 18:30, în cadrul licitației „All-Star Game”, pot fi vizionate fie în catalogul online al licitației, pe www.artmark.ro, fie fizic pe platforma Aeroportului Internațional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian Otopeni „Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu”. Accesul și vizionarea se realizează, având în vedere regimul legal special al perimetrului locației de depozitare și expunere, pe bază de programare prealabilă la numărul de telefon +40749864832 sau la adresa de email alina.panico@artmark.ro.
Aceeași sursă mai subliniază că cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur. Vânzarea are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.
Istoricul Rombac „Super One-Eleven”
În august 1982 era prezentat public primul și singurul avion de pasageri construit în România – ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven), iar primul zbor oficial a fost executat în toamna aceluiași an pe aeroportul Băneasa, în fața întregii conduceri a statului român. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc un an mai târziu, în ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată în martie același an pe ruta București-Londra. Astfel, România devenea primul stat comunist din lume, exceptând URSS, care producea un avion de pasageri cu reacție, motoarele fiind fabricate în țara noastră la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce.
Avionul „Super One-Eleven” a fost folosit pentru zborurile oficiale ale lui nicolae ceaușescu timp de 4 ani, între 1986 și 1989.
Deşi a fost exploatat ani buni, chiar şi în zone de zbor dificile, nici un aparat construit la comanda lui nicolae ceaușescu nu s-a prăbuşit şi nici un pasager nu a murit la bord. De-a lungul istoriei aviației mondiale, există foarte puține tipuri de aeronavă care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor mortale.
PS: Imediat după succesul Revoluției din decembrie 1989, una din primele decizii cu caracter de lege a fost aceea ca numele dictatorului să se scrie fără folosirea majusculelor, motiv pentru care și în articolul prezent numele acestuia apare scris cu litere mici. (redacția)