Adresată: Domnului Florin Cîțu, Prim-ministrul României
Domnului Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației
De către : Deputat Dumitrița GLIGA
Circumscripția electorală nr. 28, Mureș
Data: 20.01.2021
Obiectul întrebării: Respectarea dreptului la învățătură al tinerelor generații
Domnule Prim-ministru
Domnule ministru,
Potrivit articolului 32, alineatul 1, din Constituția României, “Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare.”
Și vorbim aici de o chestiune de interes strategic fundamental, pentru că de felul în care știm să gestionăm educația tinerelor generații, adică de calitatea procesului de învățământ depinde viitorul țării, pe termen mediu și lung.
În ce fel se achită Guvernul și Ministerul Educației de obligația de a asigura dreptul constituțional fundamental al tinerelor generații la educație în contextul actualei crize sanitare și al exigențelor de distanțare ambientală impuse de pandemie? Cu atât mai mult cu cât, în multe dintre orașele mai mici ale țării, precum și în marea majoritate a localităților din mediul rural, mult promisele tablete electronice nu au ajuns încă, iar acoperirea internet este deficitară sau lipsește cu desăvârșire.
Întreb, totodată, pe ce s-au dus zecile de miliarde de lei împrumutați în condiții controversate de fostul guvern și, în egală măsură, de actuala coaliție guvernamentală, dacă, pentru învățământul nostru preuniversitar nu s-au găsit, nici pe departe, soluții decente de continuare a procesului de învățământ pentru toți copiii, măcar în condiții minimale, în circumstanțele impuse de starea de pandemie?
Recent, Administrația Prezidențială și ME au anunțat reluarea învățământului preuniversitar, începând cu data de 8 februarie a.c, condiționat de menținerea actualului trend descendent al cazurilor de infectare cu virusul Sars-Cov-2. Cu toate acestea, măsura indică mai degrabă o intenție decât o realitate concretă și stabilă. Și aceasta pentru că este oricând posibilă, din păcate, reintroducerea unor restricții epidemiologice severe și, pe cale de consecință, revenirea la învățământul online.
Față de cele de mai sus vă rog să precizați, domnule Prim-ministru și domnule ministru, care este strategia Guvernului și a ME privind gestionarea eficientă a problemelor acute și extrem de serioase cu care se confruntă astăzi învățământul românesc în contextul crizei epidemiologice, inclusiv în ce măsură proiectul de buget pe anul în curs își propune să soluționeze aspectele legate de îmbunătățirea acoperirii cu Internet a cât mai multor zone ale țării, precum și a dotării cu tablete electronice a elevilor din localitățile defavorizate pe acest palier?
Solicit răspuns scris.
Deputat,
Dumitrița Gliga