24 de ore nonstop – live, 6 scriitori importanți pentru istoria dramaturgiei românești – 7 texte lecturate – întreaga trupă de actori a Teatrului Național Târgu-Mureș – Compania Liviu Rebreanu, studenți la actorie, regie, teatrologie a Universității de Arte Târgu Mureș, specialiști în domeniul teatrologiei, istorici și critici de teatru cu intervenții filmate. Despre acestea și multe altele aflăm dintr-un interviu realizat cu coordonatoarea proiectului Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural – Diana Sârbu (Secretar PR la Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania Liviu Rebreanu).
Dan Mărăcineanu: De Ziua Culturii Naționale, Teatrul Național Târgu-Mureș găzuiește un eveniment inedit atât prin forma, cât și prin amploarea lui. Despre ce este vorba?
Diana Sârbu: Într-adevăr, ne-am gândit ca în acest an să marcăm Ziua Culturii Naționale printr-un șir de activități cu specific teatral, dar nu numai. Având experiența proiectului Ro.Drama (inițiat și coordonat de regizorul Adi Iclenzan) prin care Compania Liviu Rebreanu a Teatrului Național Târgu-Mureș a realizat deja anul trecut trei spectacole lectură pe texte din dramaturgia românească, în regim de streaming live, ne-am gândit că ar fi extrem de potrivit ca în ziua de 15 ianuarie să realizăm un maraton de spectacole lectură timp de 24 de ore. În acest interval vor fi susținute live nu mai puțin de 7 spectacole de acest gen.
D.M.: Care sunt titlurile incluse în acest maraton și cine sunt cei care vor fi prezenți 24 de ore în acest tur de forță teatral online?
D.S.: În cadrul acestui program e inclus textul „Răzvan și Vidra” de Bogdan Petriceicu Hașdeu, piesele „O noapte furtunoasă” şi „Năpasta” aparținând lui Ion Luca Caragiale, scrierile istorice „Vlaicu Vodă” de Alexandru Davila, „Apus de soare” de Barbu Ștefănescu Delavrancea, apoi trecem prin „Patima roșie” de Mihail Sorbul și ne oprim la „Jocul ielelor” de Camil Petrescu. În acest program sunt implicați majoritatea actorilor Companiei Liviu Rebreanu împreună cu studenții de la actorie ai Universității de Artă Târgu Mureș. Fiecare astfel de spectacol are un coordonator de scenă dintre colegii noștri, beneficiind de consilierea artistică a inițiatorului proiectului, regizorul Adi Iclenzan. Este un eveniment extrem de solicitant, mai ales în condițiile pandemiei. Fiind vorba de o transmisie maraton de 24 de ore, am încercat să facem în așa fel programul încât colegii implicați să aibă fiecare timp pentru odihnă, iar intervalurile de dezinfecție și aerisire a sălii să fie folosite conform normelor în vigoare.
D.M.: Dincolo de lecturile propriu-zise vor fi și dezbateri, discuții legate de texte și autori, conform formatului deja știut al Ro.Drama…
D.S.: Aceasta este latura de istorie și antropologie teatrală a acestui proiect, care vine să completeze lectura textelor. Așa cum și-a dorit încă de la început Adi Iclenzan, ne dorim să facem o incursiune în dramaturgia românească de la începutul ei, dar să aducem și un element de plus valoare prin contextualizarea acestor texte și prin oferirea unor informații legate de autori. Și în programul-maraton din 15 ianuarie vor fi transmise discuții pe temele majore ale textelor și a contextului istoric în care acestea au fost scrise, discuții ce sunt specifice repetițiilor pentru un spectacol de teatru, deschizând astfel accesul publicului în interiorul laboratorului de creație. În plus, vom avea și un dialog înregistrat cu doi specialiști: Miruna Runcan (scriitor, critic de teatru, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai) și Anca Hațiegan (scriitor, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai, licențiată în Teatrologie și doctor în Filologie). De la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș vor participa studenți teatrologi și regizori coordonați de lect. univ. dr. Raluca Blaga, care vor face documentare pentru textele incluse în program. Acestora li se vor alătura colegii noștri actori implicați în spectacolele lectură și regizoarea Leta Popescu.
D.M.: Dincolo de Maratorul RoDrama, programul este mult mai complex și se desfășoară și după 15 ianuarie…
D.S.: Principalul element al proiectului este sesiunea de lecturi din 15 ianuarie care constă în difuzarea live pe pagina de Facebook și pe site-ul Teatrului, respectiv pe canalul de YouTube al Companiei Liviu Rebreanu a acestui maraton de spectacole lectură. Această sesiune face parte dintr-un proiect mai amplu pe care l-a inițiat și produs Asociația pentru Teatru Liviu Rebreanu în parteneriat cu Teatrul Național Târgu-Mureș. Acest proiect se numește Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural și este realizat cu sprijinul Ministerului Culturii. Proiectul mai cuprinde o sesiune de corespondențe ale unor personalități ale culturii române sub forma a 13 video-uri/pastile ce vor fi difuzate în perioada 16-28 ianuarie pe paginile de Facebook ale Teatrului Național Târgu-Mureș şi Asociației pentru Teatru Liviu Rebreanu. Aceste filmulețe au la bază scrieri, corespondențe, file de jurnal, eseuri ale unor personalități care au marcat istoria culturii naționale cu tema cultura, cultura națională, identitate națională și societate. Ce credeau, ce își spuneau, ce întrebări și probleme ridicau oamenii de cultură de ieri și/sau de astăzi despre cultură. Cum se raportau și care le era atitudinea față de cultură.
D.M.: Și, nu în ultimul rând, este vorba despre dialogul dintre generații…
D.S.: Ne-am gândit că, în acest cadru, posibilitatea unui dialog deschis pe teme importante ale teatrului contemporan între generația matură și creatorii care vor modela viitorul teatrului românesc e mai mult decât necesară și benefică. Prin urmare, vor fi realizate trei întâlniri cu șase dintre regizorii care au marcat domeniul teatral din România. Astfel, regizorii Cristian Ban și Alexandru Dabija vor discuta în 29 ianuarie despre Planurile subterane ale teatrului popular, Adi Iclenzan și Theodor-Cristian Popescu vor analiza Misiunea regizorului și Teatrul viitorului în 30 ianuarie, iar Leta Popescu și László Bocsárdi vor analiza împreună Universul interior al artistului și universul scenic în 31 ianuarie. Fiecare cuplu de regizori a fost ales considerând că cei doi protagoniști, făcând abstracție de diferitele forme de expresie abordate, împărtășesc un nucleu comun în relația pe care o dezvoltă cu actul de creație. Pandemia prin care trecem ne-a obligat să găsim forme și soluții de a ajunge la public, de a putea comunica unii cu ceilalți, fie că vorbim de spectatori sau oameni de teatru. În orice condiții, teatrul presupune existența unui dialog. Principalul obiectiv al proiectului Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural constă în dezvoltarea unei serii de activități care să apropie și să stimuleze interesul pentru cultură prin promovarea și perpetuarea valorilor culturale de ieri și de azi prin adaptarea la lumea de mâine prin întâlniri, prin dialog.