• Despre noi
  • Contact
  • Publicitate
luni, 8 august 2022
Nici un rezultat
Vezi toate rezultatele
Agenda de Mureș
  • Toate știrile
  • Politică
  • Social
  • Cultură
  • Video interviuri
  • PODCASTURI
  • Opinii
Agenda de Mureș
Nici un rezultat
Vezi toate rezultatele

Ridicarea MCV și aderarea României la Spațiul Schengen: o „poveste” fără sfârșit?

Agenda de Mureș de Agenda de Mureș
05/05/2021
in Politică, Principalele știri, Publicitate, Social
0
Ridicarea MCV și aderarea României la Spațiul Schengen: o „poveste” fără sfârșit?
Share pe FacebookShare pe Twitter

La 1 ianuarie 2021, țara noastră a intrat în cel de-al 15-lea an al apartenenței sale la marea familie europeană! Tot în ianuarie 2021, consemnăm alături de vecinii de la sud de Dunăre 14 ani de la instituirea și intrarea în vigoare a Mecanismului de Cooperare și Verificare, sub motivația formală a susținerii eforturilor celor două state în domeniul reformei Justiției și combaterii corupției.

Cu toate acestea, asistăm la transformarea MCV-ului dintr-un instrument care ar fi trebuit să funcționeze pe o perioada limitată de timp, într-un fel de țintă în mișcare ce se tot îndepărtează pe măsură ce ne apropiem de ea. Deși România și-a atins toate obiectivele asumate, MCV a degenerat într-un instrument politic și nu tehnic, așa cum a fost conceput și agreat. În acest sens, este suficient să menționez modalitatea imprecisă și subiectivă, deschisă partizanatului politic, de evaluare a performanţelor, prin recurgere la sintagme – în cuprinsul MCV – precum îndeplinirea “satisfăcătoare” a cerinţelor, ceea ce, în mod evident, este de natură să conducă la o apreciere mai puțin obiectivă, pentru a nu zice discreţionară a „evaluatorului” asupra momentului finalizării acestui demers, care se dorește a fi de cooperare și verificare.

În aceste circumstanțe, este de neînțeles menținerea nejustificată și abuzivă – după aproape 15 ani – a unei formule ad-hoc de monitorizare în sfera reformei Justiției și combaterii corupției pentru România și Bulgaria, având în vedere lipsa unor standarde unice la nivelul UE privind aceste domenii care reprezintă, așa cum stipulează Tratatul de la Lisabona1 (TFUE/ Titlul V / Spaţiul de libertate, securitate şi justiţie /cap. 1/ Dispoziţii generale / Articolul 67 / (1) Uniunea constituie un spațiu de libertate, securitate și justiție, cu respectarea drepturilor fundamentale și a diferitelor sisteme de drept și tradiții juridice ale statelor membre), sectoare de activitate incluse în sfera atribuțiilor partajate ale UE.

Deși nu intenționez să analizez pe larg deficiențele de construcție ale MCV referitoare la respectarea unor principii fundamentale de ordin juridic și politico-instituțional impuse de Tratatul de la Lisabona, vreau să evidențiez importanța unor principii esențiale pentru UE, precum: principiul cooperării loiale2 (TUE, art. 4 (3).) între instituţiile UE şi statele membre; principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii3 (TUE, art. 5 (3) și 12 (c).); și obligativitatea participării forurilor legislative naționale4 (TUE, art. 12 (c)) atât la edificarea „spațiului de libertate, securitate și justiție”, cât şi la „mecanismele de evaluare a punerii în aplicare a politicilor Uniunii”. În acest context, menținerea abuzivă a MCV subminează și discreditează serios un alt principiu fundamental al UE, cel legat de egalitatea de statut5 (TUE, art. 4 (2)) și de drepturi între statele membre. Cu alte cuvinte, deși UE luptă împotriva discriminării, se pare că o ierarhie informală persistă în rândul statelor membre.

O astfel de abordare politică și evazivă devine foarte periculoasă, deoarece lucrează împotriva crezului european, adâncind clivajele dintre estul și vestul Europei, permițând forțelor euro-sceptice să ia amploare și nutrind tendințe populiste bazate pe mesaje anti-europene.

O dinamică similară poate fi observată la nivelul UE privind eforturile României de aderare la spațiul Schengen, deoarece mai multe state membre insistă, în mod incorect, să identifice o legătură permanentă și absolut ilogică între aderarea la Spațiul Schengen și MCV.

Chiar dacă România îndeplinește, de ani buni, toate criteriile formale stabilite la nivelul UE pentru aderarea la Spațiul Schengen, aspect recunoscut, în repetate rânduri, chiar de către Comisia Europeană, această aderare este evitată strict din interese economice, invocându-se constant un simplu pretext – existența MCV!

Față de cele de mai sus, vin și vă întreb domnilor miniștri:

  • Care este stadiul negocierilor legate de ridicarea MCV și aderarea României la Spațiul Schengen la nivelul instituțiilor UE și, în particular, al Consiliului Justiție – Afaceri Interne?

  • Ce demersuri concrete vă propuneți să realizați în perioada următoare pentru ridicarea MCV și aderarea României la Spațiul Schengen?

  • Având în vedere că problema trenează, sub diferite motivații, de foarte mulți ani, în detrimentul ambelor țări, aveți în vedere o concertare a demersurilor pe acest palier între București și Sofia și, dacă da, ce demersuri concrete aveți în vedere în acest sens?

Solicit răspuns scris.

Deputat,

Dumitrița Gliga

 

Întrebare adresată :

Domnului Lucian Nicolae BODE, ministrul Afacerilor Interne

Domnului Stelian-Cristian ION, Ministrul Justiției

Domnului Bogdan AURESCU, ministrul Afacerilor Externe

Obiectul întrebării: Ridicarea MCV și aderarea României la Spațiul Schengen: o „poveste” fără sfârșit?

Etichete: Dumitrita GligaParlamentul RomânieiPSD Mureș

Știri Asemănătoare 

Deputatul PNL Mureș, Ervin Molnar, solicită predictibilitate în aplicarea programelor derulate de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor

Ervin MOLNAR, deputat: „Rectificare de buget pozitivă, pentru stimularea investițiilor!”

08/08/2022
Media Marketing Târgu Mureș: Sală de sport școlară – proiect pilot – în comuna Brâncovenești, în valoare de peste 6,5 milioane de lei

Media Marketing Târgu Mureș: Sală de sport școlară – proiect pilot – în comuna Brâncovenești, în valoare de peste 6,5 milioane de lei

05/08/2022
Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Autostrada A8 se urnește!

Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Autostrada A8 se urnește!

03/08/2022
Mesajul deputatului Ervin MOLNAR cu ocazia Zilei Imnului Național al României

Mesajul deputatului Ervin MOLNAR cu ocazia Zilei Imnului Național al României

29/07/2022

CELE MAI CITITE

Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Bazinul Olimpic din Târgu Mureș va fi deschis publicului începând de marți, 2 august!

Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Bazinul Olimpic din Târgu Mureș va fi deschis publicului începând de marți, 2 august!

29/07/2022

Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Proiectele care vor fi finanțate în județul Mureș prin programul PNDL3 – „Anghel Saligny” au fost aprobate astăzi

Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Autostrada A8 se urnește!

ULTIMELE ȘTIRI

Ervin MOLNAR, deputat: „Rectificare de buget pozitivă, pentru stimularea investițiilor!”

Media Marketing Târgu Mureș: Sală de sport școlară – proiect pilot – în comuna Brâncovenești, în valoare de peste 6,5 milioane de lei

Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș: Autostrada A8 se urnește!

Facebook Soundcloud

Agenda de Mureș
E-mail: agendademures@gmail.com

Utimele știri

Deputatul PNL Mureș, Ervin Molnar, solicită predictibilitate în aplicarea programelor derulate de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor

Ervin MOLNAR, deputat: „Rectificare de buget pozitivă, pentru stimularea investițiilor!”

08/08/2022
Media Marketing Târgu Mureș: Sală de sport școlară – proiect pilot – în comuna Brâncovenești, în valoare de peste 6,5 milioane de lei

Media Marketing Târgu Mureș: Sală de sport școlară – proiect pilot – în comuna Brâncovenești, în valoare de peste 6,5 milioane de lei

05/08/2022

Categorii

  • Toate știrile
  • Politică
  • Social
  • Cultură
  • Video interviuri
  • PODCASTURI
  • Opinii

Legal

  • Politică de confidentialitate
  • Politică de cookies

© 2020 Agenda de Mureș

  • Politică
  • Social
  • Cultură
  • Video interviuri
  • PODCASTURI
  • Opinii
  • Despre noi
  • Contact
  • Publicitate