Proiectul de lărgire la patru benzi a E60 pe tronsonul Târgu-Mureș – Recea nu a primit aviz de mediu! Locuitorii comunei Cristești se opun vehement proiectului de suflet al tandemului Dobre-Florea (fost prefect de Mureș-fost primar al municipiului Târgu-Mureș) de acum câțiva ani pentru că le rupe localitatea în două și creează o serie întreagă de neajunsuri comunității locale! Mai mult, în anul 2021 lărgirea drumului nu se mai justifică în condițiile în care traficul rapid și cel greu, de tranzit, va fi preluat de drumul expres care vine în prelungirea autostrăzii A3. Totuși, la o săptămână după ce s-a întâlnit cu reprezentanții CNAIR Brașov și după ce în cadrul emisiunii live de luni, 17.05.2021, la Agenda de mureș am atras atenția asupra faptului că nimeni nu a vorbit nimic cu locuitorii zonei, pe pagina de facebook a prefectului de Mureș Mara Togănel și pe pagina de facebook a Instituției Prefectului județului Mureș a apărut o poziție cel puțin surprinzătoare a domnișoarei prefect: Mara Togănel anunță că proiectul avizat negativ de APM Mureș va fi refăcut și va continua! Altfel spus, prefectul de Mureș, fără a se fi consultat cu locuitorii din Cristești, nesocotind voința locuitorilor, a decis că drumul trebuie lărgit! În finalul mesajului său, Mara Togănel avertizează că Mureșul a intrat pe sens unic! Locuitorii din Cristești sunt însă de părere că s-a intrat pe sens interzis!
Iată mai jos mesajul domnișoarei prefect:
„În urma deciziei de respingere a solicitării acordului de mediu pentru proiectul de sporire a capacității de circulație pe sectorul DN15 Târgu Mureș – Recea, am avut o discuție cu reprezentanții CNAIR Brașov și conducerea Consiliului Județean Mureș, în urma căreia am decis că vom susține refacerea documentației pentru acest proiect. Decizia de a continua demersurile pentru lărgirea segmentului de drum vine în urma semnalelor publice primite de la mureșeni cu privire la necesitatea acestui proiect. Pe lângă scăderea timpului de traversare între Târgu Mureș și Recea, un alt aspect important este și diminuarea gradului de poluare provocată de mașinile care, de cele mai multe ori, staționează în trafic zeci de minute în fața locuințelor din Cristești și Ungheni. Cred că investițiile în infrastructură trebuie să anticipeze și să răspundă firesc necesităților de dezvoltare sustenabilă a județului Mureș”, scrie Mara Togănel, iar mesajul ei a provocat reacții imediate, unele dintre ele fiind însă șterse ulterior. Astfel, Gál Sándor scrie simplu: „După construirea legăturii cu autostrada nu mai este necesar – mai bine banii ar trebui folositi pentru un tren urban / refacerea căii ferate + piste de biciclete separat de traficul auto – sau construirea unei centuri de la metro – Nazna – Sâncrai – Ernei”, în timp ce Florin Bacali, unul din reprezentanții comunității locale din Cristești la dezbaterea publică de acum doi ani, scrie la rândul său: „Unii vor limite de viteza de 30KM/h în localități, alții vor să își vadă visul mentorului împlinit. Cam aici e diferența… de mentalitate și ani lumină între „ei” și „noi”. Un alt comentariu vine de la Cristi Butariu.
„Nemaipomenită idee !!!
……Să le fie RUȘINE celor care s-au perindat la putere de la Revoluție încoace și nu au fost în stare să îmbunătățească infrastructura, (centuri ocolitoare, autostrăzi ) și circulăm prin localități unde riscul de accidente este mult mai mare să nu mai vorbim despre disconfortul celor care au situate casele lângă sosea !!! Dar, vorba proverbului „Ca la noi la nimenea”, scrie Cristi Butariu, în timp ce un alt locuitor din Cristești își manifestă dezacordul față de decizia prefectului de Mureș. „Am avut speranța că am scăpat de coșmarul lărgirii străzii, dar cred că nu se va termina niciodată!
”, scrie doamna Aszalós Enikő, în timp ce Ignati Mihaly atrage și el atenția asupra faptului că „se finalizează drumul de legătură de la Metro la Recea… Ce mai trebuie refăcut documentația și toata procedura? E cumva cu dedicație la cineva. Nu mai vine ciolanul? Vreți să băgați mașinele în curte la oameni. O pistă de bicicliști merge pe ambele sensuri, dar să tăiați toți copacii și acolo va fi autostrada…”. Andrei Popa vede chiar mai mult decât atât. „Chiar nu înțeleg de ce insistă mafia politică a PNL-RMDSZ pe această problemă, chiar nu văd autostrada crescând în paralel? Sau ne ascund ceva și știu ei că au găsit metoda de a sabota definititv autostrada, urmând să nu mai fie terminată sau dată în folosință?”, scrie Andrei Popa. Nu în ultimul rând, trebuie menționat că inclusiv afirmația domnișoarei prefect potrivit căreia „
Decizia de a continua demersurile pentru lărgirea segmentului de drum vine în urma semnalelor publice primite de la mureșeni cu privire la necesitatea acestui proiect”, este pusă la îndoială de internauți. „Cereți pe legea 544 care sunt „semnalele publice primite de la mureșeni”. Nu sunt!”, scrie Kodok Márton.Reamintim că de curând Agenția pentru Protecția Mediului Mureș a anunțat că a respins cererea de acordare a unui aviz de mediu pentru proiectul de extindere a DN15 E60 pe tronsonul Târgu-Mureș – Recea. Detalii puteți citi aici. De asemenea, în cadrul emisiunii LIVE de luni, de la Agenda de Mureș, Florin Bacali a prezentat public care sunt nevoile reale și concrete ale locuitorilor din Cristești în legătură cu drumul european care le tranzitează comuna. De asemenea, Bacali a anunțat că reprezentanții comunității își doresc un dialog cu cei responsabili de soarta drumului, drept pentru care urmează să declanșeze discuții atât cu reprezentanții CNAIR cât și cu cei ai Ministerului Transporturilor. Puteți urmării emisiunea aici.